sobota 17. května 2014

Arrival training pro EVS dobrovolníky Úlfjosvatsn//29.4.-4.5.2014

Jedna z povinností dobrovolníka Evropské dobrovolné služby(EVS) je účast na arrival traininku, organizovaném národní agenturou dané země, ve které má dobrovolník projekt. Měl jsem to štěstí, že toto víkendové školení se konalo na samém začátku mé islandské mise od 29. Dubna, tj. 3 dny po mém příletu. Jednoduše proto, že to probíhá třeba jednou za půl roku, takže se zúčastnili i třeba tací, co už jsou na Islandu přes 3 měsíce. Z mojí hostitelské organizace SEEDS, a zároveň z našeho velkokapacitního baráku, se zúčastnilo hned 11 volunteeru. Franko, 55letý Ital, který zajišťuje logistiku, nás dovezl k autobusu národní agentury, který byl přistaven v centru Reykjaviku. Říkal jsem si, že když jen nás je 11, tak by nás celkově mohlo bejt kolem 50 lidí. O to větší překvapení při pohledu na name-list bylo, že nás má bejt dohromady 22! “Naše jedenáctka“  obsadila celý zadek autobusu, takže sme tvořili jakýsi uvítací výbor pro ostatní příchozí dobrovolníky.
Nejdříve přiběhly dvě bláznivý Italky, následovaly je 2 skautky z Polska a Německa, poté další holčina z Polska a týpek z Malty, jakožto greenmessengeři.
Vyrazili jsme na cestu. Poprvé mimo město. Hned za hranicemi Reykjaviku se nám otevřela velice spektakulární, zároveň velmi drsná a  přírodní tvář Islandu; Kopce, respektive horní masívy obseté balvany, do toho sem tam jezero, horská říčka…celek dotvářely pastviny na kterých se spokojeně pásli koně. Během dvouhodinové cesty jsme nabrali 3 holčiny ze Španělska, Portugalska a Kypru.
Již v kompletním počtu jsme úspěšně dorazili do kempu Úfjosvatsn, kde na nás čekaly, už na první pohled, velice laskavé dámy z Islandské národní agentury, Ragga a Elísabeth. Následovalo ubytování na chatkách. Pokud si představujete takové ty české klasické chatičky, 2x dvoupatrové postele, rozlámané skřínky z dřevotřísky…tak ano, v takových jsme nebydleli.
Z grantu EU nám byl poskytnut na následujících 5 dní pobyt v 2patrových chatkách, s koupelnou, velice dobře vybavenou kuchyní, obývákem s koženým gaučem a křesly, TV(sice nefunkční) a součástí každé chatky byla venkovní výřivka, tzv. hot spot.
Došlo k zahájení programu, následovaly klasické seznamovací hry na zapamatování si jmen ostatních. Jedna z hlavních aktivit pro první večer bylo najít si partnera do dvojice a během 25 minut se s ní(m) seznámit natolik, abyste byli schopni během 1 minuty o něm něco říct.
Já byl v dvojici s Analeese z Kypru, musím říct, že to je velice zajímavá holčina; Minulý rok v létě dokončila univerzitu, od té doby cestuje. V Egyptě, Tunisu a Maroku strávila čtvrt roku. Nějaký čas strávila také v Bulharsku, Turecku a Řecku. Je velmi umělecky založená, umí hrát na piano a ráda maluje.
V 19. Hodin skončil oficiální program. Vzhledem k tomu, že se ještě zdaleka neschylovalo k západu slunce, tak jsme vyrazili na lehkou procházku po okolí. Byl jsem fascinován jednak okolní, na půl měsíční krajinou, ale také množstvím ptáků, které se zde pohybovali a kteří vydávali také hodně zajímavé pazvuky :-) Z prochajdy jsme se vrátili před 23. Hod. a venku bylo takové pološero…nicméně obloha směrem na západ byla stále obarvená červánky.
Druhý den ráno jsem se snažil eliminovat puchýřové zranění na chodidle z předchozích dnů; bohužel výsledek nedopadl vůbec příznivě. Skončil jsem se strhnutou kůži přes třetinu chodidla a krve jak z vola.
Odpoledne jsme se rozdělili na skupinky po 3-4 osobách a měli jsme za úkol udělat prezentaci o Islandu na různá temata, jako např. kulturní život, turistické cíle, umění….Já byl ve skupince, která se věnovala zvyklostem, tj. co Islanďané dělají a co nedělají. Můžu považovat za malé osobní vítězství, že do negativních bodů se mi povedlo prosadit návrh, že Islanďané nepoužívají vlak. Je to z toho důvodu, že na Icelandu nejsou žádné koleje :-)
Ve čtvrtek jsme věnovali podstatnou část dne lekci Islandštiny.  Musím říct, že to bude velké zadostiučinění, pokud se za tu dobu co tu budu, naučím aspoň základní fráze :-) V pátek 2. Května byl na programu celodenní výlet. Nejdříve jsme zavítali na Skálhol, nejstarší poutnické místo na Islandu. Na místě jsme našlí malý kostelík s velmi vřelým farářem, kterému během výkladu začal zvonit jeho dotykový telefon a asi půl minuty se ho snažil utišit. Po celém kostelu se při tom rozlehl smích J Vedle kostelíku byla stará krčma s travnatým porostem na střeše. Z tohoto místa byl poměrně dobrý výhled do okolní krajiny. Jeden ledový kopec svou dominací převyšoval ostatní, tak mě zajímalo co je to zač. Při bližším prozkoumání mapy jsem zjistil, že jsme asi 30  km od  vulkánu Hekla J
Poté jsme zavítali na farmu, kde mladý farmář chová krávy a zároveň má restauraci. Obě činnosti provozuje ve chlívě rozděleném na 2 části.  Musí to bejt něco pro humanisty dívat se na svůj budoucí oběd J Na beef steak nedošlo, ale za to jsme zde dostali výbornou houbovou polévku a delikatesní točenou zmrzlinu.
Jako poslední bod programu celodenního výletu byla návštěva fontana spa centre. Bohužel vzhledem k povaze zranění mého chodidla jsem nemohl do vody, tak jsem čekal ve vstupní hale bazénu. Musím říct, že mi čas uběhl poměrně rychle, protože když začali ze sprch po hodině a půl vylézat první lidi, tak jsem neměl ještě zdaleka dočtené veškeré prospekty.
Zpátky do kempu Úfjosvatsn jsme dorazili asi kolem 18. Hodiny, ale už tou dobou připravoval personál místní restaurace stolování pro naší poslední večeři. Podávaly se nadívané jehněčí kousky. Zde se hodí podotknout, že velice dobře bylo postaráno také o vegany, kteří tvořili cca pětinu našeho kolektivu. Ne jednou jsem degustoval jim připravované projekty a pokaždé to byl vskutku gurmánský zážitek.

Musím konstatovat, že 5denní arrival trainink byl pro mne vskutku přínosným….Nasbíral jsem velice mnoho povědomí o Islandu, vedení workcampů, zvyklostí Islanďanů, něco málo z Islandštiny a hlavně jsem po dobu 5 dní byl s bandou skělých lidí .

Foto: http://endriju.rajce.idnes.cz/Arrival_training_for_EVS_volunteer_s_Ulfjotsvatn_29.4-4.5.2014/